De bun simț

Autostrăzile. Kriptonita României

foto: wikimedia commons

De la Timișoara ajungi la Viena în 5 ore cu mașina, doar pentru că pierzi vreo jumătate de ora ca să ajungi la autostrada pe care autoritățile din Banatu-i fruncea nu au fost în stare să o aducă mai aproape de oraș, sau cel puțin să nu o pună la capătul unei comune suprapopulate, fără posibilitatea de lărgire a drumului. În orice caz, odată ce ajungi la ea, ești liniștit măcar.

Până la București faci 7 ore (fără anti-radar, antenă de tir, sau coloană oficială), deși distanța e aproape identică (chiar mai scurtă cu 4km, zic Google Maps). E drept că trebuie să treci niște munți, dar totuși, 2 ore în plus?

Tot trec anii și tot nu avem o autostradă care să traverseze țara, nici măcar din sud-est până în sud-vest, unde e totul plat. De ce plătim atunci și rovinietă și taxă în prețul carburanților (ca fapt divers, carburanții sunt mai ieftini în Austria, dar din partea mea să fie scumpi, pentru că oricum poluăm prea mult cu atâtea dieseluri vechi cu numere de Bulgaria)? Ce motivație să aibă atunci românii, mai ales cei din vestul țării, să călătorească și să cheltuie în țara lor (altfel foarte frumoasă)?

2000px-Italian_traffic_signs_-_strada_senza_uscita.svg

foto: Wikimedia Commons

Timpul, nervii, oboseala, stresul cauzat de șoferii iresponsabili pe drumurile necorespunzătoare sunt toți factori extrem de atrăgători într-adevăr, cine le-ar putea rezista? Cred că de-aia ne ocolesc și teroriștii. S-ar sinucide cu mult înainte să ajungă la București și nici nu ne-ar afecta cu nimic, că niște gropi în plus nu ne impresionează (oricum, și dacă s-ar abține și ar ajunge la destinație, la primul semafor le-ar dispărea tot echipamentul).

Dincolo de motivele economice evidente, cum să fim uniți și puternici, cum să colaborăm în orice domeniu, când e așa greu încă să ajungem unii la alții? Noroc că au mirosit oportunitatea companiile aeriene low cost, care vor îngropa probabil definitiv CFR și Tarom și vor amâna probabil și mai mult noile construcții de autostrăzi.

Autostrăzile sunt kriptonita României. Suntem cei mai deștepți, cei mai hackeri, cei mai rezistenți în fața cotropitorilor, am descoperit insulina, stiloul și mămăliga, dar autostrăzile ne omoară. Nu ne uităm la bani, băgăm mai mulți în ele decât oricine la nord de Belgravistan, dar tot nu reușim nicicum. Ce construim ziua (înainte de alegeri), noaptea se huruie (după alegeri). Poate ar trebui să adăugăm niște demnitari la mortar, că lui Manole i-a ieșit.

2000px-Information_road_sign_motorway.svg

foto: wikimedia commons

Pe de altă parte, el construia “monastire” și la biserici ne-am priceput dintotdeauna, e clar. Apropo, cine o să meargă și la teracatedrală când va fi gata? Că dacă e vorba de mers 7 ore, mai bine se duc la Arsenie, la Prislop, că ajung în 2 ore jumate și nici nu se compară nivelul de mană colectat. Am auzit de la colegi că vor să îl mute pe Arsenie la București, ca să motiveze lumea, dar eu zic că tot n-o să fie destul. E nevoie de niște lobby pentru autostrăzi. Nu doar dinspre vest, ci și dinspre Moldova, că altfel n-ai nicio șansă să-i aduci, la câte mânăstiri și sfinți au acolo.

Trebuie să recunosc că la lobby chiar se pricepe BOR de minune. S-ar descurca și în House of Cards. Mr. President e mic copil pe lângă Dl. Preafericit. Poate ar trebui să facem și noi un serial despre cel mai puternic om de pe la noi. Nici nu ne-ar trebui atâtea înflorituri pentru scenarii, pentru că aici viața bate filmul.

Idealist, ecologist, din întâmplare corporatist. Pasionat de știință și politică făcute în mod responsabil.

Click pentru a comenta.

Trebuie sa fii logat pentru a lasa un comentariu. Login

Lasa o replica.

Conectează-te cu:



Cele mai citite

Sus