De bun simț

Mic ghid de conviețuire a participaților la trafic

Foto © Konstantynov | Dreamstime

Nu cred că există cineva care să fi respectat regulile 100% din timpul petrecut pe stradă, fie că e pieton, biciclist, motociclist, șofer, sau toate acestea. Uneori pentru că nu știm chiar toate regulile, alteori pentru că ni se par absurde sau pur și simplu ne grăbim, iar în prea multe cazuri pentru că nu ne pasă, dar nu există nicio scuză în niciun caz.

Având în vedere că sunt pieton, biciclist și șofer în funcție de distanța de parcurs, timpul pe care îl am la dispoziție, bagaje și/sau condițiile meteorologice, am ocazia să observ cam tot ceea ce e deranjant la fiecare categorie și din punctul de vedere al fiecărei categorii. Astfel, m-am gândit la câteva lucruri care ne-ar putea ajuta pe toți să ne suportăm mai ușor, să evităm miliarde de neuroni uciși de fiecare dată când ieșim din casă, dar și accidente mai ușoare sau mai grave.

Dragi pietoni, este excelent faptul că alegeți să vă deplasați pe jos, e (în cele mai multe cazuri) sănătos și cel mai prietenos cu mediul, deci cea mai bună variantă de deplasare. Și eu încerc să merg pe jos ori de câte ori pot. În cele mai multe cazuri vă vedeți de treabă pe trotuare și nu prea deranjați cu mare lucru. Totuși, aveți puțină grijă la următoarele aspecte.

Când treceți strada, chiar dacă e trecere de pietoni, fără semafor, deci aveți prioritate, nu săriți direct pe zebră, ca un luptător Zulu, ci uitați-vă în stânga și în dreapta (sau invers dacă mergeți în Marea Britanie, repede până nu iese din UE). În primul rând e mai sigur, pentru că unii șoferi sunt neatenți, sau doar nesimțiți și nu încetinesc/opresc, așa că v-ar putea accidenta.

În al doilea rând, poate uitându-vă, observați că e o mașină deja foarte aproape de trecere. Lăsați-o să treacă, pentru a evita frâne bruște, poluare adițională, sau din nou, accidente. Iar dacă nu sunteți siguri că vreți să treceți, sau chiar nu vreți, nu stați lângă trecere, pentru că e foarte frustrant pentru șoferi să oprească degeaba. Odată ce vă angajați în trecerea străzii, încercați să nu mergeți cu viteza melcului turbat, pentru că dacă mergeți mai vioi/normal, s-ar putea ca mașinile care vin să nu mai aibă nevoie să oprească, ci doar să încetinească puțin până ajungeți cu bine pe partea cealaltă și din nou, mai puțină poluare, mai puțină frustrare.

Dacă e și semafor, tot e bine să vă asigurați, iar dacă se face roșu în timp ce traversați, grăbiți puțin pasul (sau așteptați la mijloc, dacă este refugiu). Dacă mergeți pe șosea, că nu e trotuar, sau e prea aglomerat, nu mergeți pe mijlocul ei, iar dacă vine o mașină, chiar și încet, într-o parcare de exemplu, dați-vă la o parte. Apropo de parcări, de supermarket mai ales, nu treceți prin spatele unei mașini care iese din parcare, bazându-vă că vă vede și frânează, că tot voi riscați să o pățiți.

Dacă pe trotuar există și pistă de biciclete, nu mergeți pe pistă. Dacă partea pietonală e prea mică și trebuie totuși să mergeți și pe pistă (de exemplu, de mână cu “iubi”), uitați-vă din când în când în spate, să vedeți dacă vine vreun biciclist, să îl lăsați să treacă. Dacă vine din față, nu așteptați până în ultima secundă să vă dați la o parte.

Cam atât. Să fii pieton civilizat e foarte ușor. Plimbare plăcută!

Dragi bicicliști, este excelent faptul că alegeți să vă deplasați cu bicicleta, este sănătos, prietenos cu mediul și foarte plăcut de multe ori. Mai e și trendy-hipster-fashion-chic pe deasupra. Și eu îmi scot city bike-ul la plimbare de câte ori am ocazia, pur și simplu de plăcere, dacă nu am de mers undeva anume. Iată câteva lucruri la care ar fi bine să aveți și voi puțină grijă.

Dacă nu există pistă specială pentru biciclete, ar trebui să mergeți pe carosabil, nu pe trotuar. Știu, e cam riscant uneori, vă e frică. Și mie. În regulă, mergeți pe trotuar. Dar atunci să rețineți că acolo e domeniul pietonilor, ei au prioritate. Nu e în regulă să circulați cu viteză, pentru că puteți accidenta pe cineva (inclusiv pe voi înșivă). I-am spus o dată unui biciclist care se credea Lance Armstrong să meargă mai încet, că e pe trotuar. S-a uitat în urmă cu o privire aproape criminală, de parcă nu înțelegea cum mi-am permis să mă iau de el, multiplul campion (al dopajului)? În fine.

Dacă sunt pietoni pe trotuar (fără pistă) și le veniți din spate, nu e politicos să îi claxonați, mai ales în mod repetat. Eventual le spuneți “scuze, pot să trec?” și apoi un “mulțumesc” dacă vă lasă. Dacă nu, așteptați frumos până puteți să treceți sau vă dați jos de pe bicicletă și îi depășiți așa (blestemând în gând). S-ar putea să mai luați și amendă pe trotuar, dar de obicei polițiștii nu sunt chiar atât de zeloși. Depinde în ce dispoziție sunt și ei.

Dacă treceți strada, pe trecerea de pietoni, fără pistă, trebuie să vă dați jos de pe bicicletă. Dacă nu, să nu vă supărați când mașinile nu vă dau prioritate și să țineți cont că ați putea chiar să fiți accidentați. Iar dacă treceți prin zone pietonale, cum ar fi piețe urbane sau alte străzi cu accesul interzis vehiculelor, ori vă dați jos, ori vă asumați amenzile primite, pentru că bicicleta e un vehicul, iar bicicliștii nu sunt pietoni.

De fapt, asta e cel mai important de ținut minte pentru bicicliști. Se supun acelorași reguli ca și alte vehicule, acolo unde nu este clar făcută diferența (prin piste, sau semne speciale). Dacă e roșu la semafor pentru mașini, de cele mai multe ori e roșu și pentru bicicliști. Dacă mașinile opresc la trecerea de pietoni, și bicicletele trebuie să oprească.

În rest, dacă puteți să stați cât mai aproape de marginea șoselei când mergeți pe ea, atât pentru siguranță, cât și pentru a nu-i incomoda pe șoferi, e perfect. Grijă doar la gropi și canale, că nu ducem lipsă. Pedalare ușoară!

Dragi șoferi, felicitări dacă ați luat permisul fără șpagă. În primul rând, gândiți-vă foarte bine înainte să vă suiți la volan: chiar aveți nevoie de mașină pentru drumul ăsta? Cât timp în plus faceți pe jos sau cu bicicleta, dacă luați în calcul și cât vă ia să găsiți loc de parcare și să ajungeți de la parcare până la destinația finală, și că e prima zi de școală, sau e concert, sau se lucrează pe mai multe străzi pe care mergeți de obicei? Odată convinși că mașina e cea mai bună variantă, trebuie să fiți atenți la cele mai multe lucruri dintre toți, pentru că aveți cel mai mare potențial de distrugere.

Când ieșiți din parcare, mai ales cu spatele, grijă la pietonii care nu înțeleg că nu e bine să treacă prin spatele unei mașini care face manevre. Când ieșiți pe stradă, nu uitați că sunteți înconjurați de alte vehicule și de pietoni, și încercați să fiți previzibili pentru toți. Semnalizați din timp când urmează să schimbați direcția sau să depășiți axul drumului.

Nu frânați brusc când nu e cazul, nu dormiți la semafor, nu mergeți lipiți de cei din fața voastră, ocoliți-i frumos pe bicicliști, ca să nu le fie frică de voi, încetiniți la trecerile de pietoni, chiar dacă nu vedeți pe nimeni, și opriți dacă vedeți. Nu treceți pe roșu (am mai spus și alte dăți, “aproape galben” e tot roșu). Ajută mult și să nu vorbiți la telefon (sau măcar să folosiți hands free) și să nu dați mesaje în timp ce conduceți. Nu mai spun să nu consumați alcool sau droguri înainte să luați covrigul în mână. De fapt, telefoanele și substanțele sunt cele mai mari pericole, atât pentru șoferi, cât și pentru cei din jur.

Când parcați, încercați să lăsați loc și pentru alții, chiar dacă vă costă o manevră în plus, că n-ați nimerit din prima. Când vă dați jos din mașină, uitați-vă în oglindă dacă vine ceva sau cineva (mașină, motocicletă, biciclist). Aveți grijă la motocicliști și bicicliști în oglinzi tot timpul, pentru că ei circulă adesea printre mașini, sau între mașina voastră și bordură.

Nu parcați pe sau imediat lângă trecerea de pietoni, pentru că îi puneți în pericol pe cei care o folosesc (și poate luați și amendă). Nu parcați nici pe colțul intersecțiilor, pentru că alți șoferi pot face accident din cauza voastră. Nu parcați pe pistele de biciclete sau pe trotuare, blocând trecerea celor care le folosesc în mod normal, pentru că e ilegal, și mai ales – de porc. Faptul că nu sunt locuri de parcare nu e vina bicicliștilor și nici a pietonilor. Și ca să fim sinceri, de multe ori sunt locuri, doar că trebuie să deschideți portofelul puțin.

Când sunteți pe drumurile publice, nu vă comportați ca și când ați fi pe un circuit de Formula 1, sau într-o etapă de raliuri. Limitele de viteză au logica lor (chiar dacă uneori e greu de sesizat chiar și de cei mai bine intenționați). În plus, respectând limitele de viteză, economisiți și carburant.

Dacă cineva vrea să iasă din parcare, sau de pe o stradă laterală, sau să schimbe banda, și semnalizează corespunzător, fără să forțeze intrarea, nu vă costă atât de mult timp să îi lăsați să o facă. O mașină în plus sau în minus, chiar și într-un ambuteiaj, nu o să vă prelungească prea mult așteptarea totală. Iar dacă cineva vrea să parcheze lateral, aveți puțintică răbdare și lăsați-l, nu vă băgați în fundul lui și nu îl claxonați că are tupeul să facă așa ceva. De fapt, încercați să uitați de claxon, dacă nu rămâneți fără frâne. Ok, dacă vine vreun șmecher care depășește toată coloana și vă taie calea, puteți să claxonați, e mai bine decât să intrați în el de nervi.

Dragi motocicliști, în plus față de șoferi, v-aș spune doar să nu vă turați motoarele a proasta în zone rezidențiale, sau în general unde sunt mulți oameni, pentru că e cocălăresc, indiferent dacă sunteți pe o motocicletă sport în șlapi, sau pe un chopper, în pantaloni de piele, sau dacă e ora 12 ziua sau 12 noaptea. Și nu intrați cu motoarele în piețe publice și alte zone pietonale, doar pentru că încăpeți. În rest, aveți multă grijă, pentru că viteză + două roți = sport extrem.

Drumuri bune (cu voia Guvernului)!

P.S. Dragi monocicliști, voi continuați să faceți ceea ce faceți, că sunteți tare simpatici.

Idealist, ecologist, din întâmplare corporatist. Pasionat de știință și politică făcute în mod responsabil.

Click pentru a comenta.

Lasa o replica.

Conectează-te cu:



Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Cele mai citite

Sus