De bun simț

Facebook vrea să ne scape de titluri senzaționaliste, nesincere sau incomplete, menite să ne momească să accesăm articole de calitate îndoielnică (nu ca acesta)

Foto: Flickr

Există o tendință generalizată a publicațiilor online și site-urilor de media să folosească titluri înșelătoare sau exagerate, care să îi determine pe oameni să le acceseze paginile, numai pentru a afla că de fapt conținutul este mult mai banal, sau nu are nicio legătură cu titlul și cu realitatea.

Fenomenul este cunoscut sub denumirea de clickbait (bait=momeală) și este destul de ușor de recunoscut, prin începuturile standard de genul “vezi aici” sau “n-o să crezi niciodată”, dar totuși curiozitatea umană îi face pe mulți să nu se poată abține și să dea click (sau să apese cu degetul pe ecran, că deja cursorul a ajuns ceva vintage, deci poate touchbait ar fi o denumire mai potrivită).

Deși oamenii sunt foarte frustrați când așteptările le sunt înșelate, persistă în a facilita înșelăciunea. E tot mai greu să nu o facă, pentru că sunt tot mai puține organizații de media serioase, care să nu apeleze la aceste tactici, cele mai multe (dacă nu toate) trăind din publicitatea generată de numărul de accesări/vizualizări.

Dar totuși, ce valoare are publicitatea pe un site care frustrează lumea și îi face pe oameni să închidă fereastra la câteva secunde după ce au deschis-o? De acest lucru intenționează să se și folosească Facebook pentru a combate fenomenul. Dacă omul revine rapid pe Facebook după ce a accesat un link din news feed, înseamnă că articolul sau pagina accesată nu era probabil ce se aștepta să găsească, iar răspândirea lui va fi restricționată.

Aceasta ar trebui să ducă teoretic la o calitate mai mare a obiectelor care ne apar în news feed și să atragă probabil și mai multe fonduri către Facebook. Prin algoritmul actual, cu cât e mai accesată o postare, un link etc., cu atât sunt prioritizate mai mult și incluse în mai multe news feeduri, astfel că cei care le-au postat nu mai trebuie să investească prea mult în promovare (care altfel se plătește).

De asemenea, cu cât oamenii petrec mai mult timp pe Facebook, cu atât mai mulți bani poate atrage compania pentru publicitate, iar orice întrerupere cauzată de accesarea titlurilor înșelătoare, actualmente abundente, duce la un timp mai scăzut petrecut pe rețea.

Foto: The Daily Beast

Foto: The Daily Beast

Pe de altă parte, probabil că mulți oameni preferă alte variante pentru a urmări ce se mai întâmplă prin jurul lor, tocmai din cauza acestei stări de fapt tot mai deranjante de pe Facebook, ceea ce din nou îi face să piardă bani.

De exemplu, aplicațiile mobile de știri ale Google și Apple sunt mai bune din acest punct de vedere, pentru că oferă categorii (mondial, național, business, tehnologie, sănătate, monden etc.) și articole multiple pe un anumit subiect, din diferite surse, fiecare utilizator putând să o aleagă pe cea pe care o preferă. Acolo conținutul e mult mai în ton cu titlurile (mult mai normale și ele), deci gradul de frustrare e mult mai mic.

În orice caz, e bine că rețeaua socială încearcă să facă ceva despre asta, indiferent de motiv, pentru că de multe ori titlurile de acel gen sunt însoțite de conținut pe măsură – fals, înșelător, senzaționalist, care odată propagat e foarte greu de combătut, astfel că rămâne ca adevărat în mintea multora, determinând concepții și acțiuni dăunătoare societății în ansamblu.

Poate că și lumea ar trebui să fie puțin mai pretențioasă și atentă la ce articole și publicații citește și la cine își face reclamă unde, și să ia acest lucru în considerare când cumpără ceva. Susții financiar entități care promovează mizerie și minciuni, înseamnă că dacă o să cumpăr produsele tale, o să fac și eu același lucru, așa că pas.

Idealist, ecologist, din întâmplare corporatist. Pasionat de știință și politică făcute în mod responsabil.

Click pentru a comenta.

Lasa o replica.

Conectează-te cu:



Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Cele mai citite

Sus