De bun simț

Când stai mai mult în aeroport decât în aer

Foto: Flickr

Simpaticul comic american Louis C.K. are într-unul dintre showurile lui niște glume despre zboruri și cum am ajuns să ne plângem că trebuie să așteptăm 40 de minute înainte de a urca în avion, omițând cât de extraordinar este faptul că putem zbura, atât de sus, atât de rapid și atât de comod (bine poate nu chiar atât de comod, dar în orice caz). Deși nimănui nu-i place să aștepte, mi-am dat seama că are dreptate în principiu.

Cu toate acestea, când a trebuit recent să aștept 4 ore (una pentru că am ajuns mai repede, cum se face, și alte 3 pentru că a avut avionul întârziere), parcă n-a mai fost așa ușor. Totuși, nu m-am enervat, spre surprinderea mea, ci am acceptat situația.

Am mai lucrat, am mai citit, am mai mâncat, am mai stat pur și simplu. Sunt puține ocazii în care mai apucăm să stăm așa fără să facem nimic, fără să ne gândim la nimic și fără să ne simțim vinovați, așa că merită savurate.

Până la urmă nu m-a deranjat întârzierea atât de mult cât faptul că nimeni nu zicea nimic. Foarte greu găseai pe cineva căruia să i te adresezi odată trecut de securitate, să­-ți ceri drepturile acelea prevăzute de legislația europeană (despre care englezii zic că îi sufocă).

Mă rog, au apărut la un moment dat niște vouchere de valoarea cărora îți puteai cumpăra pufuleți și gumă la prețurile din aeroporturi, dar bune și alea, dacă tot ești prizonier.

Cei care se ocupă de îmbarcări, nu sunt angajații companiei aeriene (în acest caz – Wizz), ci ai companiei de îmbarcări (în acest caz – Menzies) și nu prea acordă atenție oamenilor care așteaptă. De fapt îi cam ignoră pe cât posibil.

Probabil sunt sătui de rutină și de câți oameni văd zilnic repezindu-se pe lângă ei spre porți și avioane, dar asta nu e o scuză. Nu îi oblig eu sau altcineva să lucreze acolo. Ba chiar e bătaie pe locurile acelea de multe ori.

Însă cei care își strică imaginea sunt cei de la compania aeriană, care neavând proprii angajați la sol așteaptă până se suie lumea în avioane ca să își ceară scuze. În acel moment deja parcă se impune încă un rând de scuze doar pentru întârzierea scuzelor.

flickr.com

flickr.com

Pot să înțeleg, s-a stricat ceva, vrem să ajungem într-o bucată la destinație, trebuie să așteptăm să se repare, dar faceți un mic efort, dați-le un e-mail oamenilor să îi anunțați de întârziere când știți foarte bine că ea va exista, astfel încât să nu se sinucidă de plictiseală în aeroport, sau mai rău, să piardă conexiuni sau întâlniri importante, pentru că e prea târziu pentru alternative.

Cât costă un e-mail? Poate fi simplu automatizat, robotic ca vocea aceea de pe peroanele CFR: “Zborul cu numărul x, în direcția y, are întârziere z ore” urmat de niște scuze extrem de politicoase, cum numai roboților le ies.

Unii ar putea spune că n-ai la ce să te aștepți, e low cost, dar nu e ca și când fac ceva gratuit pentru cineva. Chiar CEO-ul Wizz spune în numărul din Septembrie al revistei lor de bord că au înregistrat un profit net (deci după taxe) de 224 de milioane de euro pentru anul fiscal curent, cu 53% mai mult față de anul anterior! Câte companii se mai pot lăuda cu așa ceva?

Nu spun să dea banii înapoi, nu spun nici că ar trebui să ieftinească biletele, pentru că poluăm prea mult și așa, ci doar să aibă puțină considerație față de cei care le aduc profitul respectiv.

Poate nou apăruta competiție în acest segment pe piața din România îi va aduce puțin cu picioarele pe pământ. Sau poate efectul va fi invers și doar se vor molipsi și ceilalți. Să vedem.

Personal intenționez să zbor cât mai puțin oricum, doar cât e strict necesar (pentru serviciu), indiferent câte city breakuri o să încerce să îmi bage pe gât și unii și alții la prețuri cu o cifră, pentru că zburatul a devenit cu adevărat nefiresc de uzual și zburăm uneori doar pentru că putem.

flickr.com

flickr.com

Idealist, ecologist, din întâmplare corporatist. Pasionat de știință și politică făcute în mod responsabil.

Click pentru a comenta.

Lasa o replica.

Conectează-te cu:



Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Cele mai citite

Sus